Loading posts...
  • ITIL® 4 in een notendop

    A short infographic with the main elements of the ITIL 4 framework

  • ITIL®-certificering: vereisten, niveaus en opleidingspaden.

    ITIL®4 is framework binnen de IT voor het leveren van IT-services. Van ITIL® Foundation tot ITIL®Master, in dit artikelen vertellen we u wat u moet weten over de nieuwste ITIL®-certificeringen. De IT Infrastructure Library (ITIL®) biedt best practices voor het leveren van IT-services door een systematische benadering van IT-servicemanagement (ITSM).  ITIL®4 is in februari 2019 door…

  • In 8 stappen beter voorbereid op een crisis

    Nu we midden in een grote crisis zitten, zijn veel bedrijven druk om te overleven. Sommige bedrijven staan op het punt van omvallen, andere zijn van de eerste schok bekomen en kijken nu voorzichtig hoe ze hun producten en diensten kunnen blijven aanbieden. Dit zal vragen om inventiviteit, want waar zal de markt naartoe bewegen?…

  • Rijksmuseum Amsterdam

    De toekomst van de architect ligt in het verleden

    Hoe langer ik training geef in architectuur hoe meer ik zie dat architectuur in een identiteitscrisis zit. Wat doet een architect precies? En wat is het verschil tussen een businessarchitect, of enterprise architect of IT-architect of solution architect. Ken je een andere industrie die zoveel subnamen heeft binnen een beroep? Naast mijn werk als trainer ben ik werkzaam…

  • Capability ontraadseld

    Het tweede woord in de mijn korte business buzzwords versimpeld is het woord ‘capability’. In ITIL®komen we het woord tegen in bijvoorbeeld : de definitie van service management. Deze luidt: ‘a set of specialized organizational capabilities for enabling value for customers in the form of services’. De definitie van capability is ‘the ability of an…

  • Principes in ITIL. Als het voor de hand ligt, schrijf het op.

      De nieuwe versie van ITIL spreekt in een van de hoofdstukken over principes. Deze principes waren al geïntroduceerd in een niet veel gelezen publicatie, ITIL Practioner genaamd. Maar wat maakt een principe nou bruikbaar voor jouw organisatie? Principes zijn niet iets nieuws. Niet binnen de IT en zeker niet in het bedrijfsleven. Ik persoonlijk moet aan…

  • De ‘outcome’​ is wat je er in stopt.

    Value en outcome zijn twee begrippen die steeds belangrijker worden in service management. ITIL® 4 legt nog meer de nadruk hierop. Dat zie je bijvoorbeeld in het nieuw geïntroduceerde Service Value System. De output hiervan is ‘value’. Het benoemen van waarde (value) en eindresultaat (outcome) is moeilijk. Hier een voorbeeld: McDonald’s deed ooit onderzoek naar de…

  • The Skyline of Rotterdam

    Design thinking brings a new perspective to corporate culture

    CIOs and IT professionals typically prioritize cost savings and process optimization, not feelings. But like it or not, their performance may soon depend on their ability to build an emotional bridge between their brands and consumers.This new mentality is known as “design thinking.” As InformationWeek points out, this approach to product planning focuses on the…

  • 3 Ways to Apply Design Thinking in 2016

    The year 2015 revealed just the tip of the iceberg in terms of how a range of businesses can draw inspiration from design thinking. A year ago, I posted an article about how the principles of design thinking can inform the way you lead. And in September 2015 the Harvard Business Review dedicated the entire…

  • Designing for Empathy

      We are facing a crisis of empathy. In the past 20 years we’ve seen a 40% decline in the markers for empathy among college student in the United States. Research shows that even a silent phone on a lunch table between two people causes them to share less with each other, let them feel…