Loading posts...
  • Female employee pressing a green button to give feedback on a device at the office exit door

    Employement Engagement en Gedragsverandering

    Engagement, commitment en bevlogenheid zijn termen die populair zijn. Het zijn mooie woord, en geeft de indruk dat medewerkers voor je door het vuur gaan. Het lastige is echter dat er geen eenduidige definitie is van wat het precies is. De meest gebruikte analysetool  is de Gallup Employee Engagement Survey Analysis Tool. Deze splitst engagement…

  • In 4 stappen naar Service Value

    Organisaties onderkennen steeds meer het belang van service value. Het is een belangrijk onderdeel van hun bestaansrecht en groei, zowel in marktaandeel als financiën. Ook in de wereld van bijvoorbeeld IT service management zijn er veel discussies hoe value te meten of te beschrijven. Er bestaan veel modellen om value te bepalen. De modellen worden…

  • Leestip – over gedrag, waarde en roadmaps

    Het probleem met verandering Er zijn duizenden boeken geschreven over verandering in organisaties. Er zijn er maar weinige die mij echt handvatten bieden om in mijn dagelijks werk te gebruiken. Een model dat mij aanspreekt is de ijsberg van Krüger. Een mooi model, maar niet concreet. Een boek dat de verandering in organisaties zo concreet…

  • ITIL® 4 in een notendop

    A short infographic with the main elements of the ITIL 4 framework

  • ITIL®4-certificering: vereisten, niveaus en opleidingspaden.

    ITIL®4 is het framework binnen de IT voor het leveren van IT-services. Van ITIL® Foundation tot ITIL® Master, in dit artikel vertellen we u wat u moet weten over de nieuwste ITIL®-certificeringen. De IT Infrastructure Library (ITIL®) biedt best practices voor het leveren van IT-services door een systematische benadering van IT-servicemanagement (ITSM).  ITIL®4 is in februari…

  • In 8 stappen beter voorbereid op een crisis

    Nu we midden in een grote crisis zitten, zijn veel bedrijven druk om te overleven. Sommige bedrijven staan op het punt van omvallen, andere zijn van de eerste schok bekomen en kijken nu voorzichtig hoe ze hun producten en diensten kunnen blijven aanbieden. Dit zal vragen om inventiviteit, want waar zal de markt naartoe bewegen?…

  • Rijksmuseum Amsterdam

    De toekomst van de architect ligt in het verleden

    Hoe langer ik training geef in architectuur hoe meer ik zie dat architectuur in een identiteitscrisis zit. Wat doet een architect precies? En wat is het verschil tussen een businessarchitect, of enterprise architect of IT-architect of solution architect. Ken je een andere industrie die zoveel subnamen heeft binnen een beroep? Naast mijn werk als trainer ben ik werkzaam…

  • Capability ontraadseld

    Het tweede woord in de mijn korte business buzzwords versimpeld is het woord ‘capability’. In ITIL®komen we het woord tegen in bijvoorbeeld : de definitie van service management. Deze luidt: ‘a set of specialized organizational capabilities for enabling value for customers in the form of services’. De definitie van capability is ‘the ability of an…

  • Principes in ITIL. Als het voor de hand ligt, schrijf het op.

      De nieuwe versie van ITIL spreekt in een van de hoofdstukken over principes. Deze principes waren al geïntroduceerd in een niet veel gelezen publicatie, ITIL Practioner genaamd. Maar wat maakt een principe nou bruikbaar voor jouw organisatie? Principes zijn niet iets nieuws. Niet binnen de IT en zeker niet in het bedrijfsleven. Ik persoonlijk moet aan…

  • Tips om te komen tot outcome based IT-Services

    Value en outcome zijn twee begrippen die steeds belangrijker worden in service management. ITIL® 4 legt nog meer de nadruk hierop. Dat zie je bijvoorbeeld in het nieuw geïntroduceerde Service Value System. Het resultaat aan het einde van de Service Value System, is ‘value’. Het benoemen van waarde (value) en eindresultaat (outcome) is moeilijk. Hier…