Leestip – over gedrag, waarde en roadmaps

Het probleem met verandering

Er zijn duizenden boeken geschreven over verandering in organisaties. Er zijn er maar weinige die mij echt handvatten bieden om in mijn dagelijks werk te gebruiken. Een model dat mij aanspreekt is de ijsberg van Krüger. Een mooi model, maar niet concreet.

Een boek dat de verandering in organisaties zo concreet mogelijk probeert te maken, is het boek van Robert den Broeder en Joost Kerkhofs, genaamd: Organizational Behavior Management, een introductie. Het boek gaat namelijk over gedragsverandering. Iedere verandering in een organisatie gaat namelijk in de basis om verandering van gedrag; of het nou gaat om cultuurverandering of introduceren van nieuwe werkwijzen.

In hun boek geven Robert en Joost op een praktische manier inzicht hoe je gedrag kan veranderen. Ze maken hierbij gebruik van wetenschappelijk onderbouwde principes. Het heeft mij eindelijk eens concrete handvatten gegeven om een verandering echt te laten slagen. Voor mij een geweldige aanvulling in mijn bibliotheek.

Waar geen moeite in zit, heeft geen waarde

IT-organisatie breken hun hoofd over de vraag hoe waarde toe te voegen met hun dienstverlening. Zeker nu de scheiding tussen IT en “de business” steeds verder vervaagt, worstelen organisaties met de vraag welke waarde zij toevoegen voor hun klant.

Alexander Osterwalder heeft een model en boek geschreven die deze vraag vereenvoudigt. In zijn boek “Value Proposition Design: How to Create Products and Services Customers Want” breekt hij waarde op in 3 onderdelen, namelijk:

  • Pain Relievers
  • Gain Creators
  • Products & Services

Deze drie categorieën zijn het antwoord op vragen/problemen bij de klant die we onderverdelen in pains, gains en ‘jobs to be done’. Door middel van dit model wordt het een stuk makkelijker te benoemen wat een organisatie nou precies probeert te bereiken met zijn dienstverlening voor zijn klanten. Een echte aanrader, voor personen die bezig zijn met het beschrijven van hun diensten.

Roadmap, de beste route om te nemen

Enterprise Architectuur is een deel van mijn werkveld. Onderdeel hierbij is het opstellen van roadmaps voor strategieën voor organisaties. In mijn ervaring merk ik dat het opstellen en bijhouden van roadmaps een onderbelicht onderwerp is.

In het boek Design Roadmapping beschrijf Lianne Simonse het proces om te komen tot juiste roadmaps. Het beschrijft de historie van roadmaps, methodieken om roadmaps op te stellen en welke resultaten een goede roadmap oplevert. Het bevat meerdere real life cases die het boek levendig maken. En als laatste: het bevat meerdere workshopideeën om in jouw organisatie roadmaps te creëren. Voor mij als trainer, een welkome toevoeging, om het onderwerp te bespreken in mijn trainingen.