-
Best practices binnen Value Stream Mapping
Pak een boek over de inrichting van IT en je komt de term value stream tegen. Of het nu Lean, TOGAF of ITIL is, overal kom je de term tegen. Als je echter wat verder kijkt, zie je dat de ene value stream de ander niet is. Om het nog complexer te maken introduceren sommige…
-
Introductie in Organizational Behavior Management – OBM
De term gedrag is meer en meer te horen deze dagen. Vooral in de context van de pandemie is het dagelijks een onderwerp. Hoe zorgen we ervoor dat mensen zich aan de regels houden? Waarom passen mensen hun gedrag toch niet aan, en houden geen 1,5 meter afstand of houden hun mondkapje niet op? Niet…
-
Employement Engagement en Gedragsverandering
Engagement, commitment en bevlogenheid zijn termen die populair zijn. Het zijn mooie woord, en geeft de indruk dat medewerkers voor je door het vuur gaan. Het lastige is echter dat er geen eenduidige definitie is van wat het precies is. De meest gebruikte analysetool is de Gallup Employee Engagement Survey Analysis Tool. Deze splitst engagement…
-
In 4 stappen naar Service Value
Organisaties onderkennen steeds meer het belang van service value. Het is een belangrijk onderdeel van hun bestaansrecht en groei, zowel in marktaandeel als financiën. Ook in de wereld van bijvoorbeeld IT service management zijn er veel discussies hoe value te meten of te beschrijven. Er bestaan veel modellen om value te bepalen. De modellen worden…
-
Leestip – over gedrag, waarde en roadmaps
Het probleem met verandering Er zijn duizenden boeken geschreven over verandering in organisaties. Er zijn er maar weinige die mij echt handvatten bieden om in mijn dagelijks werk te gebruiken. Een model dat mij aanspreekt is de ijsberg van Krüger. Een mooi model, maar niet concreet. Een boek dat de verandering in organisaties zo concreet…
-
ITIL® 4 in een notendop
A short infographic with the main elements of the ITIL 4 framework
-
ITIL®4-certificering: vereisten, niveaus en opleidingspaden.
ITIL®4 is het framework binnen de IT voor het leveren van IT-services. Van ITIL® Foundation tot ITIL® Master, in dit artikel vertellen we u wat u moet weten over de nieuwste ITIL®-certificeringen. De IT Infrastructure Library (ITIL®) biedt best practices voor het leveren van IT-services door een systematische benadering van IT-servicemanagement (ITSM). ITIL®4 is in februari…
-
In 8 stappen beter voorbereid op een crisis
Nu we midden in een grote crisis zitten, zijn veel bedrijven druk om te overleven. Sommige bedrijven staan op het punt van omvallen, andere zijn van de eerste schok bekomen en kijken nu voorzichtig hoe ze hun producten en diensten kunnen blijven aanbieden. Dit zal vragen om inventiviteit, want waar zal de markt naartoe bewegen?…
-
De toekomst van de architect ligt in het verleden
Hoe langer ik training geef in architectuur hoe meer ik zie dat architectuur in een identiteitscrisis zit. Wat doet een architect precies? En wat is het verschil tussen een businessarchitect, of enterprise architect of IT-architect of solution architect. Ken je een andere industrie die zoveel subnamen heeft binnen een beroep? Naast mijn werk als trainer ben ik werkzaam…
-
Capability ontraadseld
Het tweede woord in de mijn korte business buzzwords versimpeld is het woord ‘capability’. In ITIL®komen we het woord tegen in bijvoorbeeld : de definitie van service management. Deze luidt: ‘a set of specialized organizational capabilities for enabling value for customers in the form of services’. De definitie van capability is ‘the ability of an…